● 72 Mikael Hedman

72 Mikael Hedman

Olen Mikael Hedman, 23-vuotias riihimäkeläinen ja opiskelen tällä hetkellä Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa teologiaa ja uskonnontutkimusta sekä humanistisessa tiedekunnassa pohjoismaisia kieliä.

Riihimäki on sekä nykyinen että lapsuuteni kotikaupunki. Vuodet 2009-2020 asuin Riihimäen naapurikunnassa Hausjärvellä, Lavinnon vanhassa hämäläiskylässä, jossa vanhempani ja pikkuveljeni asustavat yhä. Minulla on sekä vahva maalais- että kaupunkilaisidentiteetti. Olen asunut koko elämäni Riihimäen seudulla, eteläisessä Kanta-Hämeessä lukuun ottamatta yhtä perheeni kanssa vuosituhannen vaihteessa asumaani vuotta Varsovassa, Puolan pääkaupungissa.

Olen ollut jo peruskouluikäisestä alkaen kiinnostunut vaikuttamisesta ja päivän politiikan seuraamisesta. Vaikuttamisen palo on ajanut minut toimimaan lukuisissa eri luottamustehtävissä kuten lukioni opiskelijakunnan hallituksen sihteerinä, järjestöaktiivina sekä vuosien 2017–2020 välisenä aikana myös Hausjärven kunnanvaltuuston varavaltuutettuna ja Hausjärven sivistyslautakunnan jäsenenä. Tällä hetkellä toimin muun muassa Suomen vaikutusvaltaisimman poliittisen nuorisojärjestön, Kokoomusnuorten liittohallituksen jäsenenä, Hämeen Kokoomuksen piirihallituksen varajäsenenä, Riihimäen Kokoomusnuorten puheenjohtajana sekä Hämeen Kokoomusnuorten piirihallituksen varajäsenenä. Lisäksi olen Kansallisen Sivistysliiton Riihimäen Seudun Opinto- ja Kulttuuriyhdistyksen varapuheenjohtaja ja Riihimäen Suomi-Amerikka Yhdistyksen hallituksen jäsen.

Pyrin Riihimäen kaupunginvaltuustoon, sillä haluan tuoda kotikaupunkini päätöksentekoon mukaan nuorta näkökulmaa. Riihimäen vahvuudeksi koen erityisesti sen erinomaisen sijainnin ja kulkuyhteydet sekä muun muassa hyvät koulutus- ja harrastusmahdollisuudet nuorille. Opiskelin Riihimäen musiikkiopistossa peräti 15 vuoden ajan kitaran- ja pianonsoittoa, minkä vuoksi erityisesti taide ja kulttuuri ovat lähellä sydäntäni. Myös nuorten innostaminen lukemisen, liikkumisen, vaikuttamisen ja muiden aktiivisten harrastusten pariin on minulle todella tärkeä asia.

Haluan edistää Riihimäellä ennen kaikkea vastuullista taloudenpitoa ja yrittäjämyönteisyyttä. Kaupungin tulee panostaa ydintehtäviinsä eli laadukkaisiin peruspalveluihin ja sujuvan arjen, asumisen sekä liikkumisen mahdollistamiseen. Näin Riihimäellä on edellytykset olla elinvoimainen ja hyvinvoiva kunta, jossa eri väestöryhmien hyvinvoinnista aina vauvasta vaariin kyetään pitämään parhaalla mahdollisella tavalla huolta.

Ketterä kaavoittaminen, salliva elinkeinoympäristö ja aseman seudun kehittäminen ovat esimerkkejä toimenpiteistä, joilla Riihimäen houkuttelevuudesta pidetään huolta jatkossakin. Veronkorotuksille, velanotolle ja pakkolunastuksille sanon vahvasti ei. Puolustan ihmisten vapautta valita niin kulkuneuvonsa kuin sen, hoitaako vanhempi lastaan kotona vai päivähoidossa. Yksityisautoilua kuten muitakaan liikkumisen muotoja ei tule Riihimäellä hankaloittaa. Haluan Riihimäen olevan kasvava kaupunki sekä yhä parempi paikka asua ja elää kaikenikäisille.