● 91 Tero Rekimäki

91 Tero Rekimäki

Vanhempani ja neljä sisarustani muuttivat Etelä-Pohjanmaalta pienen kiertelyn jälkeen 1960-luvun alussa tänne Rixuun, jossa perhettäni kohtasi suuri onni vuonna 1964 – minä synnyin.

Olen työskennellyt yrittäjänä 31 vuotta. Asuin välillä Janakkalassa 14 vuotta ja muutin takaisin Rixuun 2006 keväällä. Sen jälkeen olen ollut enemmän tai vähemmän mukana kuntapolitiikassa. Olen ollut teknisessä lautakunnassa ja valtuutettunakin varasijalta. Viimeiset neljä vuotta olen toiminut Riihimäen Seudun Terveyskeskuskuntayhtymän hallituksen jäsenenä. Kuluneella kaudella olen toiminut myös parin in-house-yhtiön hallituksessa kuntayhtymän valtuuttamana. Onpa muutama kaupunginvaltuuston kokouskin käyty, kun valtuutettuja on ollut poissa.

Tärkein asia kunnan hyvän toimintakyvyn mahdollistamiseksi on talous. Jos kunnan talous on kuralla, kunta ei pysty suoriutumaan riittävän hyvin tehtävistään. Kunnan perustehtävänä on tuottaa asukkailleen kuntien tehtäviksi määrätyt lakisääteiset palvelut. Jos kunnan talous on hyvin ja tehokkaasti hoidettu, pystyy kunta tuottamaan asukkailleen myös ylimääräisiä, vapaaehtoisia palveluita.

Yhteistyö palvelutuotannossa yritysten kanssa ja seudullinen yhteistyö naapurikuntien kanssa ovat keinoja joilla voidaan saada monissa toimissa paras mahdollinen lopputulos paljon taloudellisemmin kuin kunnan yksinäisellä puurtamisella.

Tulevalla kaudella haastetta lisää mahdollinen sote-maakunta-uudistus. Yksinkertaistetusti voidaan todeta, että kuntien taloudesta poistuu pääosa tulorahoituksesta, mutta velat jäävät kuntien vastattaviksi. Riihimäen kaupungin pitää pystyä toimimaan ketterästi ja toimintaansa koko ajan kehittäen pysyäkseen toimintakykyisenä ja selviytyäkseen mieluiten vielä paremmin tulevaisuudessa. Riihimäki pitää saada kiinnostavaksi ja haluttavaksi paikaksi niin yritystoiminnan sijoittumispaikkana kuin työntekijöiden kotipaikkanakin.

Haluan osaltani antaa panokseni Riihimäen positiiviseen kehittämiseen tässä muuttuvassa tilanteessa. Voit lähteä mukaan neljän vuoden taipaleelle valtuuttamalla minut hoitamaan näitä yhteisiä asioita meidän molempien puolesta.