● Esittelyssä kuntavaaliehdokkaamme: Timo Rintakoski

Timo Rintakoski

Olen viisikymppinen syntyperäinen riihimäkeläinen. Pari kertaa olen asunut muualla, mutta aina olen palannut takaisin. Riihimäki on perheelleni juuri sopivan kokoinen paikka ja juuri sopivassa paikassa. Kaikki on helposti saatavilla ja yhteydet toimivat joka suuntaan. Toivottavasti näin on myös jatkossa.

Päivätyössäni auto- ja konealan toimittajana pääsen tutustumaan uusimpaan tekniikkaan sekä yrittämisen ja kaupan arkeen niin pienissä yhden miehen yrityksissä kuin suurissa monikansallisissa yrityksissä. Harrastepuolella moottoriurheilu vie suuren osan ajastani. Nyt olen lähinnä toteuttamassa kilpailuja ja tapahtumia sekä luomassa toimintamahdollisuuksia alan harrastajille. Oma kilpaura on jo kaukana takana, mutta kenties vielä… Viihdyn myös kasvihuoneessa, puutarhassa sekä metsätöissä.

Kunnallispolitiikassa olen ollut mukana nyt kahden kauden ajan. Mukaan lähdin osin uteliaisuuttani, mutta vahva halu olla osaltaan vaikuttamassa yhteisiin asioihimme oli pontimena lähteä mukaan. Olen nyt kahdeksan vuoden ajan toiminut mm. varavaltuutettuna, ympäristö- ja sote-lautakunnissa, vanhusneuvostossa sekä kutsuntalautakunnassa. Mielenkiintoisia ja opettavaisia tehtäviä, joissa parasta kohtaamiset ja dialogi ihmisten kanssa, uudet kontaktit, yhteiskunnan muutoksessa mukana eläminen ja siihen vaikuttaminen sekä uuden oppiminen.

Tulevalla valtuustokaudella yhdeksi tärkeimmäksi asiaksi nousee väestön ikääntymisen tuomat haasteet. Kuinka me järjestämme tarvittavat hoivapalvelut mielekkäästi kaikille niitä tarvitseville? Vaikka nyt puuhataan kovaa vauhtia SOTE-ratkaisua, en henkilökohtaisesti usko, että se toteutuu tälläkään kertaa suunnitelmien mukaan. Tämä tarkoittaa, ettei kuntien järjestämisvastuu katoa mihinkään. Se, että hoidamme asiat kunnialla, vaatii paljon työtä ja uusia ratkaisuja vanhojen keinojen tueksi tai tilalle. Kaikki kivet on käännettävä ja näitä kiviä tahdon olla kääntämässä.

Haluan myös yritysmyönteisen politiikan ja sujuvan kaavoittamisen jatkuvan Riihimäellä. Ilman uusia yrityksiä ja nykyisten kasvuhalua ja investointeja ei meillä ole jaettavaa kakkuakaan. Ei kiristetä verotusta. Kasvatetaan mieluummin volyymeja ja luodaan edellytyksiä uusille työpaikoille ja yhä useamman ihmisen työllistymiselle. Kaavoitusratkaisuissa tulee kuulla yksityisiä maanomistajia ja tehdä heidän kanssaan asianmukaista yhteistyötä. Pakkolunastukset eivät kuulu työkalupakkiini.

Kunnan tulee myös tarjota kattavat ja toimivat, kansanterveyden kannalta mahdollisimman monipuoliset liikuntapaikat. Pidetään kuntopolut ja hiihtoladut, lähiliikunta-alueet sekä luistelukentät kunnossa ja mahdollisimman monen helposti saavutettavissa ja houkuttelevana. Liikunta on parasta lääkettä niin keholle kuin mielellekin.